עבודה מהבית כעיתונאי אינטרנט

איך לעבוד מהבית כעיתונאי עצמאי


לעבוד מהבית כעיתונאי אינטרנט
האם אי פעם חלמת להיות עיתונאי, לכתוב טור בעיתון גדול וידוע, ולהתפרנס מזה? אם היתה לך שאיפה כזאת, הרי שהחלום שלך קרוב מאי פעם. לא, אני לא מתכוון לכך שאני עומד לסדר לך מחר עבודה בעיתון ידיעות אחרונות, אבל אני רוצה לומר לך שאני עצמי שנים ארוכות חלמתי לעסוק בתחום הכתיבה כהכנסה נוספת. לא היה לי מושג איך להפוך את כשרון הכתיבה ואת יכולות הביטוי בכתב, למשהו שניתן להרוויח ממנו כסף. על פי המודל העסקי הישן אילו היית אדם בעל כישורי כתיבה, היית צריך להתקבל לאחד העיתונים כדי להתפרנס ולעשות כסף מהכתיבה שלך. להתקבל לכתוב בעיתון זה לא פשוט, כמה כבר עיתונים רציניים יש בארץ? והעיתונאים שמאיישים את התפקידים הללו לא ממש זזים מהמקומות שלהם, הם כותבים לאורך שנים ארוכות, ומי יכול לתפוס את מקומם? עיתונאי בשם רם אורן עשה הסבה מקצועית, פרש מהעיתונאות והפך לסופר מצליח במשרה מלאה. כן, חשבתי גם על האופציה הזאת, לכתוב ספרים. כתבתי רומן בהיקף מלא שנקרא תאהבי אותי לנצח, אבל עד שסיימתי לכתוב את הספר, התברר לי שכיום סופרים כמעט ולא מרוויחים כסף, יורם קניוק הצהיר שהוא מקבל משהו כמו שקל אחד על כל עותק שנמכר מספרו תש''ח, שהיה לרב מכר. אז הבנתי שאפילו אם אצליח ליצור רב מכר (ומי בכלל אמר שהספר יהיה רב מכר) הרי שהרווחים יסתכמו בכמה אלפי שקלים בודדים.



רגע לפני ששלחתי את הספר שלי להוצאות ספרים הבנתי משהו פשוט אבל אמיתי מאוד, אני לא זקוק לאישור של איש כדי לכתוב, אני לא צריך לשלוח את הספר להוצאת הספרים כדי שהיא תחליט האם היא מעוניינת לפרסם אותו אצלה. אני לא צריך אישור של עורך עיתון כדי לכתוב ולפרסם מאמרים. מה אני כן צריך? כל מה שרציתי לעשות בתחום הכתיבה, ניתן לעשות און ליין, באינטרנט, בעבודה מהבית. בימנו כל אדם מוכשר בתחום שיש לו מה לתרום ויש לו מה להוסיף לעולם התוכן הגלובלי, יכול לעבוד מהבית כעיתונאי אינטרנט.


כפי שאמרתי קודם המודל העסקי השתנה, זה לא שאתה מגיע למערכת עיתון כותב כמה כתבות ומקבל תמורתן כסף, אל שאתה הופך להיות יזם עצמאי. היתרון הגדול הוא שאין עורך עיתון שמכתיב לך על מה לכתוב, ומתי לכתוב. אתה יכול לסקר כל מה שמתחשק לך לסקר, אתה יכול לכתוב על כל נושא בעולם שמעניין אותך, ואתה יכול לכתוב מתי שמתחשק לך לכתוב, ולא על פי דד ליין שקובע לך העורך. הערך של הכתיבה שלך נאמד בהצלחה שלך למשוך קוראים אל התכנים והאתרים שאתה מעלה לרשת האינטרנט.