הכנסה פסיבית מהבית משוק הבורסה

מרבית האנשים שחוו הפסדים בבורסה ממהרים לצאת בהצהרות שלעולם הם כבר לא ישימו שקל אחד בבורסה, הם אומרים שזה שוק הימורים, ומתלוננים בלי סוף. מה שהם לא מבינים הוא שהם מפסידים את אחת ההזדמנויות המלהיבות ביותר והמעשיות ביותר שקיימות ליצירת הון, וליצירת הכנסה פסיבית מהבית. מבין כול צורות ההכנסות הפסיביות האפשריות, זוהי הצורה החביבה עלי ביותר. מכיוון שכל מה שאני עושה הוא להרכיב תיק השקעות מאוזן בהתאם לתחזיות וההערכות הזהירות שאני עושה מדי פעם. איך תפתח חוש לבורסה? דבר ראשון עליך להיות מעורה, להתעדכן במדדים בכל יום, לראות לאן הרוח נושבת, לא יזיק גם לצפות בתוכניות כמו לילה כלכלי. בתוכנית של גיא זוארץ, היום שהיה, מופיע דודו הולצמן, שאני חייב לומר, הבן אדם מבין ואם יודעים לקרוא בין השורות אפשר להבין לאן השוק הולך. מעבר לכך, ככל שתתעניין יותר, ותתחיל להתעדכן בנושאים אלה, אתה תתחיל לפתח איזושהי תחושת בטן. 



אני מוכרח לומר שמרבית ההחלטות המוצלחות שלי בשוק ההון, שהכניסו לי רווחים טובים, נבעו תמיד מהגיון יחד עם אינטואיציה. לפעמים המומחים אמרו משהו, אבל ההערכה האינטואיטיבית שלי היתה קצת שונה, פעלתי לפי האינטואיציה שלי, ולבסוף הרווחתי. במקרים אלה אילו הייתי פועל לפי דעת המומחים ייתכן שהייתי מפסיד. איך מפתחים את האינטואיציה הזאת? על ידי צבירת ניסיון. אם אתה חושש להשקיע בבורסה, אתה יכול להתחיל בסכומים נמוכים, אתה גם יכול ליצור לך תיק השקעות מאוזן, שהחלק היחסי של מניות בו נמוך מאוד. במקרה שלי למשל בתקופות שראיתי שמתחילה התאוששות כלכלית והבורסה חוזרת לעצמה (אחרי משבר הסאב פריים), הגדלתי את החשיפה למניות ל 80%, מכיוון שהבנתי שיש לשוק עוד לאן לעלות. כאשר השוק שובר את כל השיאים והמדדים הם בשיאים חדשים, אז להערכתי האישית, זה יכול לעלות עוד קצת, אבל בסופו של דבר שוב לרדת. זה בדיוק הזמן שבו אני מקטין את החשיפה שלי למניות לאחוזים מאוד נמוכים, אפילו פחות מ 10%.


כך הרווחתי הכנסה פסיבית מהבית באמצעות תיק השקעות. המדדים התחילו להתאושש ולעלות, וזאת היתה כבר נקודה טובה להיכנס להשקעה. העיקרון שלי הוא להיכנס בתקופה שהשוק יחסית נמוך. אם אתה בחוץ והשוק מאוד גבוה, לטעמי לפחות, זה לא הזמן הנכון להיכנס. הבעיה של רוב האנשים היא שכאשר הם רואים שהשוק נמוך הם פוחדים להיכנס, כי האווירה היא אווירה של משבר, אפילו שיש סימנים ברורים של התאוששות הבורסה, עדיין הם חוששים לעשות את הצעד ויושבים על הגדר, בינתיים הבורסה ממשיכה לעלות, והם עדיין בחוץ מחכים. הבורסה ממשיכה לעלות עוד ועוד, והם עדיין על הגדר, מחכים לראות מה יקרה. לבסוף אחרי זמן רב, כשהם רואים שכל החברים שלהם אומרים להם שהם עשו הרבה כסף בבורסה, הם מחליטים גם כן להיכנס, עכשיו הם מרגישים יותר בטוחים, כי הרבה אנשים סיפרו להם שהם עושים כסף בבורסה, והם גם רואים עליות יפות במדדים. זה בהחלט נותן להם את הפוש האחרון להיכנס. הם נכנסים, ובהתחלה באמת מתחילים להרוויח לזמן מה. אבל נחש מה? הם הפסידו את כל הגל הגדול של העליות שהיה בהתחלה, והם מגיעים לקראת סוף הגל. זה כמו גולש גלים, שרואה גל גדול מתקרב, ותופס אותו בזנב, כאשר הגל מאבד גובה.


ביוני 2009 לאחר שהמדדים התאוששו ממשבר הסאב פריים, מדד המעו''ף עמד על 866 נקודות. הבנתי יפה מאוד שיש לו הרבה לאן לעלות, מכיוון שהשיא הקודם היה 1227 נקודות. כבר שמתי לב שכל 5 או שש שנים השיאים נפרצים מחדש. כך שהבנתי שלא רק שהמדדים יגיעו לשיא אלא אף ישברו שיא חדש. עד סוף יולי המעוף כבר היה על 969 נקודות. באוגוסט הוא שבר את השיא של ה 1000 נקודות, על אף ששוב ירד מעט, בחודש אוקטובר 2009 מדד המעוף טיפס ל 1040 נקודות, ובדצמבר יותר מ 1100 נקודות. אתה בוודאי כבר רואה את התהליך איך הרווחים נכנסו לתיק ההשקעות. בשנת 2010 העליות המשיכו, 1130 נקודות, 1170 נקודות, 1207 נקודות, 1275 נקודות. כן היו בדרך תנודות, היו בדרך ירידות אבל שוב עליות.
אני מבין שהבורסה היא שוק לכל דבר, שוק שמוכרים בו סחורות. זה לא משנה שהסחורות אינן מוחשיות, ואתה לא יוצא עם עגלה כמו שיוצאים מהסופרמרקט, בבורסה קונים מכשירים פיננסיים, אשר מייצגים מוצרים אמיתיים. האנשים החכמים יודעים לקנות בזול ולמכור ביוקר. אם פוקדים תקופות קשות של משבר, הם אינם רצים למכור במחיר רצפה את הסחורה שקנו במחיר יקר יותר. הם כבר יודעים שהשוק הוא נדנדה, כמו גלגל. אם נסתכל על שוק הבורסה המבט רחב יריעה, נגלה שכל 5 או 6 שנים יש איזשהו משבר משמעותי, אשר מכניס לפניקה את מרבית המשקיעים, מבריח אותם מהבורסה כאילו מדובר בצרעת, וגורם להם להפסדים משמעותיים. הם מפסידים מהסיבה הפשוטה שהם קנו במחיר גבוה, ועכשיו כשהשוק ירד, הם מוכרים בזול.
זה לא קל לפעול בניגוד לטבע האנושי, ובניגוד לכל מה שהמדיה מייצרת בתקופה של משבר. כאשר התחיל המשבר של הסאב פריים בארצות הברית, בנקים קרסו, ומניות ירדו באופן חד, כל השוק נכנס לפניקה. אנשים זרקו סחורה כאילו מדובר בזבל. הם לא חשבו על זה שתוך פחות משנה וחצי כל ההפסדים יימחקו, ואפילו יירשמו רווחים, כל מה שהם רצו זה רק להיפטר מהסחורה, רק לא להיות בבורסה. אני יכול להבין את ההתנהגות הזאת, זה הטבע האנושי, אדם שפוחד ברמות של פניקה, לא הוא מנהל את הפחד, אלא הפחד מנהל אותו.


דבר נוסף שמבלבל הוא הדיליי של השוק ביחס לבורסה, הבורסה נקראת גם הנביא של השוק הכלכלי. מכיוון שהיא תמיד מקדימה את השוק האמיתי בכמה צעדים. זוהי הסיבה שלעתים אנו רואים שנתוני האבטלה אינם טובים, ובכל זאת הבורסה נוסקת כלפי מעלה. ולהפך, לעתים המשק כבר נראה במצב מצוין, ועל פניו אין סיבה לירידות, ואז מגיעות ירידות חדות בבורסה. הירידות הללו, הן הסנונית המבשרת את המשבר האמיתי. אחד הדברים שצריך לקחת בחשבון הוא הריבית של בנק ישראל, ככל שהרבית גבוה יותר, כך אנשים מעדיפים להוציא את כספם מהבורסה ומתיקי ההשקעות, ולהניח אותו בבנק בריבית נאה. מצד שני, כאשר הריבית בבנק ישראל נמוכה, אז אנשים מעדיפים לשים את הכסף בתיק השקעות, מכיוון שבבנק הריבית שהם מקבלים היא אפסית.

לעשות כסף מתיק השקעות